Datuk Mahyudin Al Mudra sedang berfoto di Desa Ukiran kayu Tengku Long , Besut Terengganu |
Sekiranya Taj Mahal dibina oleh Shah Jehan sebagai tanda cinta ke atas isterinya, Mumtaz Mahal, Istana Tengku Long juga dibina atas tujuan yang sama.
Mahligai itu merupakan lambang cinta Tengku Long kepada isterinya, Tengku Wook salah seorang kerabat Diraja Terengganu.
Tengku Long Tengku Ngah adalah Pesuruhjaya Besut yang kedua selepas mengambil alih tampuk pemerintahan daerah Besut (sebuah daerah yang bersempadankan negeri Kelantan) daripada pesuruhjaya pertama, Tengku Chik Haji pada tahun 1929.
Setelah beberapa lama memerintah daerah Besut, Tengku Long kemudiannya diganti oleh menantunya sebagai Pesuruhjaya Besut yang ketiga iaitu Tengku Sulong, suami kepada Tengku Kembang.
Sebelum dibangunkan semula di tapak Muzium Negeri di sini, Istana Tengku Long asalnya terletak lebih kurang 30.48 meter dari Sungai Besut, di Kampung Raja, Besut.
Menurut catatan Tan Sri Mubin Sheppard, istana ini dibina pada tahun 1850 M, tetapi kalau diteliti kepada tarikh yang terdapat pada salah satu ukiran di istana ia bertarikh pada tahun 1904 M.
Keluasannya 27.43 meter x 21.34 meter terdiri daripada kayu cengal yang keras dan dinding dihiasi oleh ukiran yang halus buatannya.
Walaupun jika dilihat dari luar istana ia tidaklah begitu mengagumkan, namun sekiranya anda memasuki ke ruang dalam dan menaiki empat anak tangga menuju ke balairong yang luas (ruang tengah), anda tentunya akan menyaksikan pelbagai jenis ukiran kayu yang merupakan suatu pameran daya cipta ahli ukir Melayu terunggul.
Setiap sekatan di antara ruang, mempunyai jala berhias di sekeliling keempat-empat dindingnya dan setiap keping ukiran yang berlainan.
Hiasan berukir di sekeliling bilik peribadi Raja adalah di antara yang paling halus sekali buatan termasuklah hiasan berpetak dengan empat lapisan ukiran daun serta dahan iaitu suatu hasil pertukangan yang amat luar biasa yang disebut ‘silap empat lapis’.
Ia juga mengandungi kepingan berukir yang menggabungkan tulisan khat dengan rekaan daun yang disebut ‘Ayat Nasrun’.
Selain itu terdapat juga reka corak yang digunakan pada dinding bangunan adalah berasal dari atau diilhamkan dari daun atau dahan pohon dan tumbuhan tempatan.
Hampir sebahagian besar ukiran di istana ini dibuat oleh seorang tukang dikenali dengan nama Long dan seorang tukang lain dikenali Hat.
Selepas leka menyaksikan keindahan seni ukiran kayu di istana bersejarah ini anda juga mungkin akan terpegun apabila menyaksikan betapa klasiknya konsep ruang dalam istana itu.
Hasil pengamatan Istana Besar ini yang mempunyai 13 ruang di mana di antara ruang yang terdapat ruang yang terpisah di luar istana iaitu bilik air, halaman dan Rumah Padi.
Surung yang terletak di bahagian hadapan berhampiran pintu masuk utama istana dan memanjang belakangnya dengan keluasan 24.15 meter persegi dan tinggi 2.6 meter dari atas tanah.
Ia digunakan untuk menjalankan tugas rasmi dan meraikan kunjungan tetamu kehormat yang naik melalui tangga besar yang menghubungkan bahagian surung dengan halaman luar.
Tetamu yang berkunjung akan naik mengikut tangga besar yang menghubungkan surung dengan halaman luar.
Mungkin kerana tetamu yang berkunjung adalah dihormati dan tinggi kedudukannya, tidak hairanlah ruang ini dihiasi dengan dinding yang penuh dengan ukiran (dari jenis tebuk tembus) yang berperanan menambahkan seri bagi ruang ini.
Pada sudut ini terdapat dinding yang penuh dengan ukiran bagi menambahkan lagi seri dan pengedaran udara yang baik.
Siling diperbuat daripada papan cengal yang menarik yang bertujuan untuk menyekat bahang panas daripada bumbung.
Ruang santapan mempunyai keluasan yang hampir sama dengan surung dan digunakan sebagai ruang tempat santapan bersama keluarga.
Aras lantainya adalah sama dengan surung serta dihubungkan dengan tengah serambi, ruang khas dan untuk ke surung ini terpaksa merentasi sepuluh buah pintu.
Mengenai ruang santapan pula ia digunakan sebagai tempat santapan rasmi atau semasa baginda santap bersama dengan keluarga atau tetamu yang berkunjung.
Di tengah-tengah ruang ini diletakkan sebuah meja makan yang cukup untuk 8 orang.
Terdapat juga beberapa buah perabot kayu yang digunakan untuk menyimpan buku dan perhiasan diraja.
Di bahagian atas ruang ini dibina siling yang serupa dengan ruang surung dan ditambah dengan dua buah tingkap magun, yang ditebuk di atas bumbungnya.
Ruang tengah terletak di tengah-tengah istana, mempunyai keluasan 9.14 meer x 12.2 meter yang digunakan bagi mengadakan keramaian seperti kenduri-kendara dan perkahwinan serta merupakan ruang yang tidak aktif.
Pada ruang ini ditutupi oleh dua bumbung limas dengan tiga buah alang. Ruang ini juga berfungsi sebagai tempat memandi mayat, tempat orang sakit dan tempat ibu-ibu yang baru bersalin.
Bahagian yang dikhaskan untuk kaum wanita menjalankan aktiviti memasak, membasuh, mempunyai keluasan 15.34 meter x 3.66 meter serta terdapat bumbung yang bertingkat di mana yang berada pada aras kemuncak terangkat sedikit ke atas yang berfungsi sebagai jalan keluar kepada asap serta pengaliran udara yang bersih.
Sementara itu Pengarah Muzium Negeri, Mohd Yusof Abdullah ketika ditemui memberitahu Istana Tengku Long digunakan oleh dua orang pemerintah iaitu Tengku Long dan menantunya, Tengku Sulong.
Katanya, binaan bangunan asal pada tahun 1904 hanya terdiri daripada surung, bilik santapan, bilik khas, bilik beradu, dapur dan pelantar, serambi di sekeliling ruang utama dan bilik bersiram.
”Binaan balai pada tahun 1925 dan siap pada tahun 1926 adalah sebagai persediaan bagi upacara bersunat Tengku Mohd. iaitu anakanda Tengku Long.
(Dipetik dari akhbar Utusan Malaysia)
Sepetang di muara Sungai Besut . Bendera Malaysia melambangkan keteguhan setiap bangsa yang berbilang kaum dan kemerdekaan yang telah dicapai Kota Palembang adalah sinonim dengan bumi Sriwijaya yang melambangkan ''wau bulan'' dulu adalah pusat jasa untuk pelayaran, perniagaan, dan juga pertanian. Rumah-rumahnya begitu padat dan rapat, sehingga penduduk mengatakan: seekor kucing tidak perlu turun ke tanah untuk berjalan dari pedalaman ke muara sungai, cukup melewati dari atap-atap rumah. Apakah semua orang tahu bahawa selain Palembang di Sumatera Selatan ,Besut juga terdapat nama kampung Palemban.Kenapa Kampung Palembang namanya dan sekarang sudah menjadi seperti kota yang tiada hidup? Hal ini disebabkan, antara lain kebakaran besar pada tahun 1910, yang memusnahkan kampung tersebut. Kemudian, datang lagi musibah banjir besar dan pengerusan Sungai Besut. Akibatnya, penduduk kampung tersebut berpindah terpencar ke segala penjuru Besut. Meskipun demikian, mereka masih tetap bangga bahwa mereka adalah penduduk Kampung Palembang. Bahkan, tokoh-tokoh Terengganu nomor satu, iaitu Mantan Menteri Besar Terengganu YAB Dato’ Seri Idris Jusoh adalah anak Kampung Palembang, serta beberapa tokoh lain. Insya Allah. Hal menarik lain adalah, Terengganu dikenal sebagai sumber songket di Malaysia, seperti juga ukirannya. Mengenai songkat ini, para sejarawan Terengganu masih bersilang pendapat. Ada yang mengatakan aslinya songket ini dari Thailand, akan tetapi ada yang mengatakannya dari Palembang. Menarik pula ada kerupuk yang disebut dengan kerupuk lekor, semacam pempek kulit yang terbuat dari ikan laut, dimakan dengan saus pedas seperti cuka Palembang. Makanan lain yang populer adalah laksan. Tempoyak dan rusip (mereka namakan budu), siap terhidang di restoran-restoran Melayu. Selain ada nama Palembang di Terengganu, juga ada nama tempat yang disebut Sekayu, iaitu Air Terjun Sekayu (terletak di daerah bahagian Hulu Terengganu). Apakah makna Sekayu, tetapi hingga saat ini belum ada para sejarawan mendapat jawapan yang memuaskan. Kota Sekayu juga ada di Sumatera Selatan . |
Putri Anis sedang menikmati juadah nasi lemak yang digemarinya |
Menghayati perjalanan dengan penuh senyum dan kegembiraan |
Menziarahi makam |
Masjid yang dikunjungi oleh para mubaligh dan musafir dari negara negara Islam |
SRI RATU SAADONG VII MENYAMBUNG PERJALANAN KE ISTANA TENGKU LONG , BESUT TERENGGANU DAN TEMPAT BERSEJARAH DI KELANTAN
Pada tanggal 2 Oktober 2010 , Sri Ratu Saadong Vii telah menyambung agenda dan programnya ke Istana Tengku Long , Besut Terengganu Darul Iman bersama rombongannya termasuk Pemangku dan Pendiri Balai Kajian Pengembangan Budaya Melayu . Acara dimulai pada waktu pagi dan rombongan telah singgah di kota bersejarah iaitu di Kota Mahligai , satu satunya tempat atau lokasi yang pernah berdirinya kerajaan di zaman lagenda Puteri Saadong ratusan tahun dahulu iaitu nenda Putri Anis . Terlihat dari jauh bahawa tanah ini kelihatan agak suram dan tidak begitu diperhatikan lagi . Masyarakat di kawasan ini juga seperti bebrapa buah desa di pinggir jalan masing-masing tidak mempedulikan kaum setempat . Mereka lebih senang mengerjakan urusan seharian berbanding mencampuri urusan semasa yang melanda . Putri Anis menyatakan bahawa isu ''mat rempit'' perlu diberi perhatian dan tumpuan sepenuhnya oleh golongan berwajib kerana di sini terdapat seperti sarang maksiat dan sejumlah pemuda atau remaja yang kebiasaan mengamalkan motor lumba haram dan pertaruhan mereka adalah wang . Hal ini jika dibiarkan akan menjadi kepada perkara serius yang akan menjahamkan bangsa melayu sendiri . Lokasi kota Mahligai amnya harus dijadikan tonggak atau mercu kebesaran yang simboliknya adalah kekuatan yang pernah berjaya di Nusantara dulunya sehinggakan nama Kota Mahligai termasyhur sampai ke hari ini kesan daripada tinggalan sejarahnya yang masih perlu dititikberatkan oleh para sarjana setempat , mahasiswa-mahasiswi dan peneliti sejarah . Jangan jadikan tempai ini umpama ''hidup segan , mati tidak mahu'' . Rencana Putri Anis , beliau akan mendirikan sebuah bengkel sejarah melayu bertujuan untuk memupuk penduduk setempat khususnya masyarakat negeri Kelantan agar menghargai sejarah dan mencintai budaya yang ada di segenap pelusuk agar kita tidak mati adat dan tidak miskin tanah air yang sedia diperhidupkan oleh Tuhan dan program ini juga akan dimuatkan sebagai salah satu usaha yayasan beliau yang akan dijalankan oleh Putri Anis sendiri di negeri Kelantan .
Rentetan sejarah perjuangan alam melayu di nusantara |
eh RTP ke Rakit Pok Nik eh..my favourite place..best lepak2 situ..
ReplyDelete